- Startsida
- Kommun & politik
- Kvalitetskontroll och utveckling
- Medborgarundersökning
- Medborgarundersökning 2017
Medborgarundersökning 2017
Tanumsborna är nöjda med den kommunala verksamheten
Statistiska centralbyrån (SCB) har för Tanums kommun genomfört en undersökning om vad Tanums kommuns invånare tycker om kommunen som boendeort och om den kommunala verksamheten.
Undersökningen genomfördes under hösten 2017 med urval på 800 personer i åldrarna 18-84 år. Svarsfrekvensen var 43 procent.
Det är sjätte gången vi genomför undersökningen. Första gången var 2007.
Resultaten i undersökningen redovisas som ett betygsindex från 0 till 100. Ju högre värdet är, desto bättre betyg har kommunens medborgare gett kommunen. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända.
Som jämförelse till Tanumsbornas betyg redovisas även betygen för övriga kommuner som genomfört undersökningen det senaste året.
Undersökningen omfattar tre delar:
- Medborgarnas uppfattning om Tanums kommun som en plats att leva och bo i.
- Medborgarnas betyg på Tanums kommuns olika verksamhetsområden.
- Medborgarnas uppfattning om kommunens information och sin möjlighet till inflytande.
Medborgarnas uppfattning om Tanums kommun som en plats att leva och bo i
Det sammanfattande betyget för hur medborgarna bedömer Tanums kommun som en plats att bo och leva i blev 60 vilket är samma resultat som i förra mätningen och också lika med genomsnittet för övriga kommuner.
Tanumsborna är mest nöjda med fritidsmöjligheter, trygghet, kommersiellt utbud och den offentliga miljön i Tanum. Mindre nöjda är man med kommunikationer, utbildningsmöjligheter, bostäder. De som svarat anger i hög grad (index 64) att de rekommendera andra att bosätta sig i Tanum.
|
|
|
| Riket | |
2011 | 2013 | 2015 | 2017 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd region | 61 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Rekommen-dation | 64 | 63 | 65 | 64 | 64 |
Arbetsmöjlig-heter | 39 | 42 | 46 | 52 | 57 |
Utbildnings-möjligheter | 42 | 44 | 44 | 41 | 61 |
Offentlig miljö | 58 | ||||
Bostäder | 46 | 48 | 44 | 49 | 52 |
Trygghet | 71 | 70 | 67 | 65 | 57 |
Kommunika-tioner | 43 | 46 | 42 | 41 | 61 |
Kommersiellt utbud | 57 | 61 | 66 | 65 | 62 |
Fritid | 54 | 59 | 59 | 56 | 61 |
Medborgarnas betyg på Tanums kommuns olika verksamhetsområden
Det sammanfattande betyget för hur tanumsborna bedömer den kommunala verksamheten blev 55 vilket är det högsta betyget sedan vi började göra mätningarna år 2007. Det är också samma värde som för kommunerna i genomsnitt.
Jämfört med övriga kommuner är tanumsborna mest nöjda med förskola, grundskola, äldreomsorg samt stöd till utsatta personer. Räddningstjänst, renhållning samt vatten och avlopp får också bra betyg av medborgarna även om betyget för räddningstjänst samt vatten och avlopp är sämre än genomsnittet för övriga kommuner. Betyget för bemötande och tillgänglighet är fortsatt bra och ligger högre än genomsnittet för övriga kommuner. Minst nöjda är tanumsborna med gymnasieskolan och bygglovsverksamheten. Den tekniska verksamheten i Tanum får generellt sett sämre betyg än i övriga kommuner.
|
|
|
|
| Riket |
2011 | 2013 | 2015 | 2017 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd medborgar-index | 54 | 51 | 53 | 55 | 55 |
Bemötande-tillgänglighet | 63 | 55 | 62 | 59 | 56 |
Förskolan | 65 | 66 | 68 | 65 | 65 |
Grundskolan | 59 | 59 | 59 | 58 | 59 |
Gymnasie-skolan | 58 | 54 | 41 | 44 | 59 |
Äldreom-sorgen | 59 | 54 | 60 | 57 | 52 |
Stöd för | 53 | 56 | 61 | 55 | 49 |
Gator och | 45 | 43 | 47 | 50 | 55 |
Gång och cykelvägar | 47 | 38 | 46 | 48 | 55 |
Fritid-idrott | 52 | 53 | 56 | 58 | 61 |
Fritid-kultur | 61 | 57 | 58 | 60 | 62 |
Miljöarbete | 54 | 48 | 57 | 56 | 57 |
Vatten och avlopp | 65 | 71 | 67 | 69 | 78 |
Renhållning | 68 | 65 | 70 | 67 | 67 |
Räddnings-tjänst | 73 | 72 | 74 | 72 | 76 |
Bygglovs-verksamhet | 32 | 36 | 36 | ||
Näringslivs-klimat | 51 | 53 | 55 |
Medborgarnas uppfattning om kommunens information och sin möjlighet till inflytande
Tanumsborna är mer nöjda med kommunens information och sin möjlighet till inflytande på samtliga mätindikatorer än vad genomsnittet för invånarna i övriga kommuner var. Mest nöjda var medborgarna med kommunens informationsarbete, tillgänglighet och kommunens webbplats tanum.se.
|
|
|
| Riket | |
2011 | 2013 | 2015 | 2017 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd inflytande index | 42 | 43 | 42 | 42 | 40 |
Tillgänglighet (kontakt) | 60 | 55 | 55 | 56 | 49 |
Information-öppenhet | 58 | 57 | 58 | 59 | 55 |
Webbplats (tanum.se) | 63 | 67 | 65 | ||
Påverkan | 39 | 40 | 42 | 40 | 40 |
Förtroende | 51 | 49 | 49 | 47 | 45 |
Vill du läsa hela rapporten finns den publicerad på www.medborgarundersokning.scb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Där kan man läsa mer om undersökningen i sig, se de andra kommunernas rapporter och även tidigare års undersökningar.
Kontakt
Kundcenter
Välkommen till dina
kommunvägledare
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Besöksadress
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 31 Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede
Ekonomiavdelningen
Kundcenter 0525-180 00
Besöks/postadress
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede