Med anledning av coronaviruset Covid-19 tvingas vi att tillfälligt upphöra med spontanbesök (drop-in) till kommunens miljö- och byggnadsförvaltning. Detta gäller från och med den 6 april 2020 och tills vidare. Möjligheten att ta emot bokade besök efter överenskommelse kvarstår och du kan alltid nå personal på förvaltningen via telefon och e-post.
För att komma i kontakt med oss kan du ringa till kommunens kundcenter, 0525-180 00, eller skicka e-post till kommun@tanum.se.
När någon vill uppföra eller ändra en byggnad finns det ett allmänt intresse från samhället att vissa krav uppfylls. Det gäller bland annat utformningen och anpassningen av byggnaden till omgivningen och gällande planbestämmelser, hänsyn till grannar med mera.
Byggnaden måste dessutom uppfylla vissa tekniska krav vad gäller bland annat hållfasthet, hälsa, säkerhet, tillgänglighet och brandtekniskt utförande.
Vid rivning av byggnad måste viss hantering av avfall och material ske på ett hållbart sätt.
Från och med den 1 mars 2020 gäller att den tillåtna byggnadsarean för komplementbostadshus ska utökas från
25 till 30 m².
Utökning till 30 m² gäller endast Attefallshus som används som komplementbostadshus. Komplementbostadshus kan användas antingen som permanentbostad eller som fritidshus.
Attefallshus som används som komplementbyggnader, som
till exempel garage, förråd eller gäststuga, kommer även i fortsättningen få vara högst 25,0 m².
Fram till den 1 mars 2020 är det fortfarande högst 25,0 m² som gäller.
Efter 1 juli 2018 måste du vänta fyra veckor från det att ditt beslut om bygg-, rivnings- eller marklov har publicerats i Post- och inrikes tidningar på webben, https://poit.bolagsverket.se
innan du får påbörja arbetet.
Publiceringen i Post- och inrikes tidningar sker vanligtvis någon vecka efter att beslutet fattats. Precis som tidigare måste du också få ett startbesked innan du börjar.
Den nya bestämmelsen i plan- och bygglagen innebär i praktiken att du ska få veta om någon överklagat ditt lovbeslut innan du får påbörja arbetet, men det innebär också att du som byggherre bör vänta med att boka hantverkare tills någon månad efter beslutet.
Även efter de fyra veckorna kan det vara så att du bygger på
egen risk, om ärendet till exempel har blivit överklagat.
Bestämmelsen gäller än så länge inte anmälningsärenden som
till exempel Attefallshus.
Mer information om lagändringen hittar du på Boverkets hemsida.
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede
Kundcenter
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
Måndag-fredag 9.00-12.00
Storemyrsvägen 2,
Tanumshede
Tanums kommun
457 81 Tanumshede
Kartportal för bygga och boHär hittar du information om planer, verkställda och pågående, samt tomter som är till försäljning.