- Startsida
- Kommun & politik
- Kvalitetskontroll och utveckling
- Medborgarundersökning
- Medborgarundersökning 2015
Medborgarundersökning 2015
Tanumsborna nöjda med den kommunala verksamheten
Statistiska centralbyrån (SCB) har för Tanums kommuns räkning genomfört en undersökning om vad Tanums kommuns invånare tycker om Tanums kommun som boendeort och om den kommunala verksamheten.
Undersökningen genomfördes under våren 2015 med urval på 600 personer i åldrarna 18-84 år. Svarsfrekvensen var knappa50 procent.
Det är femte gången vi genomför undersökningen. Första gången var 2007.
Resultaten i undersökningen redovisas som ett betygsindex från 0 till 100. Ju högre värdet är, desto bättre betyg har kommunens medborgare gett kommunen. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända.
Som jämförelse till Tanumsbornas betyg redovisas även betygen för övriga kommuner (cirka 140 st) som genomfört undersökningen det senaste året.
Undersökningen omfattar tre delar:
- Medborgarnas uppfattning om Tanums kommun som en plats att leva och bo i.
- Medborgarnas betyg på Tanums kommuns olika verksamhetsområden.
- Medborgarnas uppfattning om kommunens information och sin möjlighet till inflytande.
Medborgarnas uppfattning om Tanums kommun som en plats att leva och bo i
Det sammanfattande betyget för hur medborgarna bedömer Tanums kommun som en plats att bo och leva i blev 60 vilket är i nivå med förra mätningen och också lika med genomsnittet för övriga kommuner.
Tanumsborna är mest nöjda med fritidsmöjligheter, trygghet och kommersiellt utbud. Mindre nöjda är man med kommunikationer, utbildningsmöjligheter, arbetsmöjligheter samt bostäder.
Riket | |||||
2009 | 2011 | 2013 | 2015 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd region index | 67 | 61 | 60 | 60 | 60 |
Rekommendation | 72 | 64 | 63 | 65 | 64 |
Arbetsmöjligheter | 37 | 39 | 42 | 46 | 49 |
Utbildningsmöjligheter | 42 | 42 | 44 | 44 | 59 |
Miljö | 77 | ||||
Bostäder | 46 | 46 | 48 | 44 | 55 |
Trygghet | 61 | 71 | 70 | 67 | 60 |
Kommunikationer | 38 | 43 | 46 | 42 | 61 |
Kommersiellt utbud | 58 | 57 | 61 | 66 | 62 |
Fritid | 68 | 54 | 59 | 59 | 60 |
Tillgänglighet (handikapp) | 50 | 51 |
Medborgarnas betyg på Tanums kommuns olika verksamhetsområden
Det sammanfattande betyget för hur tanumsborna bedömer den kommunala verksamheten blev 53 vilket är något högre jämfört med förra mätningen och i nivå med genomsnittet för övriga kommuner.
Jämfört med övriga kommuner är tanumsborna mest nöjda med förskola, grundskola, äldreomsorg samt stöd till utsatta personer samt renhållningsverksamheten. Räddningstjänst samt vatten och avlopp får också bra betyg av medborgarna även om betyget för vatten och avlopp är sämre än genomsnittet för övriga kommuner. Betyget för bemötande och tillgänglighet hat förbättrats sedan den förra mätningen och är också högre än genomsnittet för övriga kommuner. Minst nöjda är tanumsborna med gymnasieskolan och bygglovsverksamheten. Betyget för gymnasieskolan har försämrats kraftigt sedan den föregående mätningen 2013. Den tekniska verksamheten i Tanum får generellt sett sämre betyg än i övriga kommuner.
Riket | |||||
2009 | 2011 | 2013 | 2015 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd medborgarindex | 53 | 54 | 51 | 53 | 54 |
Bemötande-tillgänglighet | 63 | 63 | 55 | 62 | 57 |
Förskolan | 69 | 65 | 66 | 68 | 63 |
Grundskolan | 64 | 59 | 59 | 59 | 56 |
Gymnasieskolan | 58 | 58 | 54 | 41 | 58 |
Äldreomsorgen | 55 | 59 | 54 | 60 | 51 |
Stöd för utsatta personer | 52 | 53 | 56 | 61 | 48 |
Gator och vägar | 50 | 45 | 43 | 47 | 54 |
Gång och cykelvägar | 39 | 47 | 38 | 46 | 54 |
Fritid-idrott | 58 | 52 | 53 | 56 | 60 |
Fritid-kultur | 57 | 61 | 57 | 58 | 62 |
Miljöarbete | 69 | 54 | 48 | 57 | 55 |
Vatten och avlopp | 68 | 65 | 71 | 67 | 78 |
Renhållning | 67 | 68 | 65 | 70 | 66 |
Räddningstjänst | 76 | 73 | 72 | 74 | 74 |
Bygglovsverksamhet | 34 | 32 | 36 | ||
Näringslivsklimat | 45 | 51 | 53 |
Medborgarnas uppfattning om kommunens information och sin möjlighet till inflytande
Tanumsborna är mer nöjda med kommunens information och sin möjlighet till inflytande på samtliga mätindikatorer än vad genomsnittet för invånarna i övriga kommuner var. Mest nöjda var medborgarna med kommunens informationsarbete, tillgänglighet och kommunens webbplats tanum.se.
Riket | |||||
2009 | 2011 | 2013 | 2015 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd inflytande index | 41 | 42 | 43 | 42 | 31 |
Tillgänglighet (kontakt) | 52 | 60 | 55 | 55 | 50 |
Information-öppenhet | 57 | 58 | 57 | 58 | 55 |
Webbplats (tanum.se) | 62 | 63 | 67 | ||
Påverkan | 40 | 39 | 40 | 42 | 40 |
Förtroende | 46 | 51 | 49 | 49 | 46 |
Vill du läsa hela rapporten finns den publicerad på www.medborgarundersokning.scb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Där kan man läsa mer om undersökningen i sig, se de andra kommunernas rapporter och även tidigare års undersökningar.
Kontakt
Kundcenter
Välkommen till dina
kommunvägledare
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Besöksadress
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 31 Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede
Ekonomiavdelningen
Kundcenter 0525-180 00
Besöks/postadress
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede