Särskild kollektivtrafik - färdtjänst

Information om färdtjänst, sjukresor samt riksfärdtjänst.

Vem kan få färdtjänst?

Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken som beviljas efter individuell prövning, enligt lagen (1997:736) om färdtjänst. Du kan beviljas färdtjänst om du har en funktionsnedsättning som gör att du har väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand och/eller att resa med allmänna kommunikationer. Funktionsnedsättningen ska ha en varaktighet om minst tre månader.

Din färdtjänstresa samordnas med andra resenärer och fordonet gör inga stopp under vägen och väntar inte medan ärenden uträttas. Att det finns behov av sjukresa är inte ett skäl att beviljas färdtjänst. Inte heller avsaknad av körkort, hög ålder eller att det inte finns bussförbindelser.

Ansök om färdtjänst

För att få färdtjänst behöver du göra en ansökan hos Tanums kommun.

Det finns en särskilt blankett för ansökan. Den kan du få via Tanums kommuns hemsida www.tanum.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller via Tanums kommuns kundcenter via telefon 0525-18 000. Du kan också göra en ansökan via Tanums kommuns E-tjänst på kommunens hemsida.

Vart får du resa och hur ofta?

Färdtjänstberättigad får normalt göra obegränsat antal resor. Färdtjänstresor får göras alla veckodagar och dygnet runt. Resan bör beställas i god tid innan dock tidigast 14 dagar före planerad resa eller senast 1 timme innan önskad restid.

Återresa skall om möjligt beställas samtidigt. Du får resa inom och till alla kommuner i Västra Götaland samt till och från de kommuner som gränsar till Västra Götaland inkluderat Halden i Norge.

Vilken hjälp får jag av chauffören?

  • Att ta dig till och från porten eller entré i markplan.
  • Att ta dig in och ut ur bilen.
  • På och av med säkerhetsbältet.
  • Hjälp med nödvändiga förflyttningshjälpmedel och bagage.

Får du ta med dig ledsagare?

Färdtjänstberättigad som beviljats ledsagare har rätt att ta med ledsagaren gratis. Ledsagaren får inte själv vara färdtjänstberättigad.

Färdtjänstberättigad har rätt att ha med en annan person i sällskap samt egna barn, så kallade medresenär. Medresenär betalar samma avgift som färdtjänstberättigad.

Arbetsresor

För resor till och från arbetet (inkomst av tjänst) erläggs gällande egenavgift för färdtjänstresor. Avdrag för arbetsresor enligt skattelagstiftning samt ansökan hos Försäkringskassan om merkostnadsersättning för resor kan göras av resenären.

Färdtjänstresa i annan kommun

Om du som färdtjänstberättigad tillfälligt ska vistas i annan kommun utanför färdtjänstområdet (Västra Götaland med angränsade kommuner) och behöver åka färdtjänst där, ansöker du om det hos din färdtjänsthandläggare innan resan.

Personbil eller specialfordon?

Färdtjänst omfattar både personbilar och specialfordon. Med specialfordon avses minibussar där du reser sittande i rullstol.

Hur mycket kostar det?

Färdtjänstresor är avgiftsbelagda. Uppgift om hur mycket din resa kommer att kosta får du när du beställer din resa hos Västtrafiks kund och resetjänst.

Egenavgiften är avståndsbaserad med en startavgift på 52 kronor de första 10 kilometrarna och därefter från 11 kilometer tillkommer en avgift med 3,15 kronor per kilometer. Justerade egenavgifter gällande färdtjänst från och med 1 januari 2024.

Riksfärdtjänst

Om du vill åka utanför färdtjänstområdet (Västra Götaland med angränsade kommuner).

Den som på grund av stort och varaktigt funktionshinder inte kan resa med allmänna kommunikationer till normala reskostnader eller utan ledsagare och syftet med resan är rekreation, fritidssysselsättning eller enskild angelägenhet kan beviljas riksfärdtjänstresa.

Ansökan görs minst två veckor före resan hos färdtjänsthandläggaren. Vid jul och nyårsresor görs ansökan 1 månad innan avresa.

Sjukresa

Om du på grund av sjukdom behöver resa till sjukhus eller till någon annan vårdinrättning skall du ringa till Västtrafiks kund- och resetjänst på telefon 020-91 90 90. För mer information, ring sjukreseenheten 010-473 21 00 eller 1177 Vårdguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Se ytterligare information under Sjukresor på Tanums kommuns hemsida. Länk till informationen Öppnas i nytt fönster..

Om du har synpunkter

När resan inte går som förväntat vill Västtrafik att du hör av dig. För att lämna en synpunkt, ring Kund- och resetjänst på 020-91 90 90 (knappval 4) eller e-post till: synpunkt@vasttrafik.se

Telefonnummer vid förseningar

Om beställt fordon inte kommer inom 15 minuter från avtalad tid, ring Västtrafiks kund-och resetjänst 020-91 90 90 för information och hjälp.

Beställ så här

Du bokar resan på Västtrafiks kund-och resetjänst telefon 020-91 90 90.

Västtrafiks kund-och resetjänst är öppen på vardagar klockan 6.00–22.00, lördagar, söndagar och helgdagar klockan 8.00–22.00.

Du kan också boka din färdtjänstresa med en smart-telefon via applikationen (appen) ”Boka resa”. Kontakta Kund-och resetjänst för mer information om hur du går tillväga.

För mer information och upplysningar

Gäller det frågor om sjukresor:
Ring Sjukreseenheten 010-473 21 00.

Gäller det färdtjänsttillstånd:
Ring färdtjänsthandläggare via telefon 0525-180 00.

Kontakt

Kundcenter

Välkommen till dina
kommunvägledare

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 31 Tanumshede

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede

Mottagnings- och
utredningsavdelningen

Färdtjänsthandläggare
0525-185 79 eller 180 00

ONBistandsbed@tanum.se

Besöks/postadress

Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Mer information

Riktlinje för färdtjänst Pdf, 353.9 kB, öppnas i nytt fönster.

Informationsbroschyr Pdf, 1.1 MB, öppnas i nytt fönster.

Följande blanketter hittar du i vårt blankettarkiv:

  • Ansökan om särskild kollektivtrafik - färdtjänst
  • Ansökan om riksfärdtjänst
  • Lämna synpunkter

Västtrafiks information om Närtrafik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.