Faktureringsinformation till leverantörer

Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

1 april 2019 blev det lag på att alla inköp i offentlig sektor som ska faktureras, ska faktureras elektroniskt (e-faktura) enligt en ny europeisk standard, om ingen annan standard har avtalats. Det innebär att alla leverantörer till Tanums kommun ska skicka e-fakturor enligt den nya standarden. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor lever inte upp till lagkraven.

Tips på vad du som småföretagare kan göra för att säkerställa att ni klarar kraven:

  • Först och främst var beredd på krav om e-faktura när ni lämnar anbud i upphandling.
  • Om du har en leverantör av ekonomiprogram eller faktureringstjänst – fråga dem hur de kan hjälpa dig med e-faktura.
  • Om du sällan fakturerar kommunen och andra offentliga organisationer och inte vill anskaffa ett eget systemstöd – kontakta oss så hjälper vi dig in i vår fakturaportallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där kan du manuellt skapa en e-faktura.
  • Titta gärna på DIGG:s film om lagkravet om obligatorisk e-fakturalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du har någon av nedanstående tjänster så kan du börja skicka direkt:

  • InExchange
  • Visma SPCS
  • Tieto
  • BGC (SEB, Handelsbanken, Swedbank och Danske Bank)

Om ni använder något annat system eller tjänst så vill vi att ni meddelar vår fakturaansvarig så att vi kan komma överens om alternativ uppkoppling.

Kontakt

Kundcenter

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30

Besöks/postadress

Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Ekonomiavdelningen

Fakturaansvarig
Viktoria Dahlborg
0525-180 89

Angelica Alfredsson
0525-181 35

Besöks/postadress

Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Tanums kommuns GLN:
7362120001347

Peppol-id: 0007:2120001348

Van-operatör: Visma proceedo