Spelmissbruk

Behöver du hjälp att komma ur ditt beroende eller missbruk? Har du någon närstående som missbrukar eller har du frågor som handlar om missbruk och beroende?

Problem med spel om pengar ingår i socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen. Länsstyrelsen samordnar det förebyggande arbetet och ska stödja kommunerna och Västra Götalandsregionen att motsvara lagstiftningens krav.

Våga snacka spelmissbruk, Länsstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Cirka tre procent av 16–17-åringarna i Sverige har ett problemspelande eller viss risk för spelproblem. Det är vanligare att killar har spelproblem enligt CAN:s (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) skolundersökning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. från 2018.

Om man behöver hjälp så kan man kontakta socialtjänsten 0525-180 00. Det går även att få hjälp från primärvården.

Unga och anhöriga kan också få hjälp via stödlinjen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. där det går att chatta eller ringa 020-819 100.

Beteenden att vara vaksam på

  • Upptagenhet
    Jag tänker ständigt på spel så som spelupplevelser eller hur jag ska finansiera mitt spelande.
  • Tolerans
    Jag behöver spela med allt större summor för att känna spänning i mitt spelande.
  • Kontrollförlust
    Jag har flera gånger misslyckats med att kontrollera, begränsa eller sluta upp att spela.
  • Abstinens
    Jag blir rastlös eller irriterad om jag eller någon annan begränsar eller förhindrar mitt spelande.
  • Flykt
    Jag spelar för att döva oro, nedstämdhet, hjälplöshetskänslor, skuld, ångest eller depression.
  • Jagar förluster
    Jag försöker vinna tillbaka förlorade pengar.
  • Lögner
    Jag ljuger för mig själv, anhöriga eller andra personer för att dölja vidden av mitt spelande.
  • Sociala konsekvenser
    Jag har äventyrat eller förlorat en personig relation, anställning eller liknande på grund av mitt spelande.
  • Ekonomiskt beroende
    Jag förlitar mig på lån eller andra för att lösa en ekonomiskt kris som uppstått på grund av spelandet.

Vad kan jag som spelare göra?

  • Våga berätta, ta hjälp att bryta ditt destruktiva beteende. Känns det svårt att berätta för dina nära så hör av dig till socialtjänsten för stöd och hjälp.
  • Be om hjälp, du är inte ensam. Spelberoende kan drabba vem som helst och det finns ingen skam i att söka hjälp.
  • Lämna ifrån dig ekonomi och Bank-ID, be någon närstående ha hand om din ekonomi tills vidare för att ge dig själv tid att söka hjälp.
  • Ge inte upp, vad händer om du inte ger efter för spelsuget? Tillåt dig själv ta reda på det och kämpa.

Du kan läsa mer på spelberoende.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad kan jag som anhörig göra?

  • Våga prata om det, det är viktigt att även du som anhörig får en chans att ventilera och bearbete det som hänt.
  • Ta kontroll över ekonomin, stryp spelarens tillgångar på pengar. Be att få ta över bankdosa och Bank-ID tills vidare.
  • Våga ställa krav, beroendet kan vara otroligt manipulativt. Våga ställ krav till spelaren och se till att hen följer dem.
  • Det är inte ditt ansvar att få spelaren att sluta spela utan hen måste vilja det själv.

Tecken på spelmissbruk

  • Social distansering, din anhörig drar sig undan, tillbringar mer och mer tid för sig själv och undviker sociala tillställningar.
  • Ökad skärmtid, din anhörig tillbringar mer och mer tid med telefon eller dator, men håller skärmen dold för andra.
  • Irritation, din anhörig blir oftare irriterad och får svårt att hantera konflikter och konfrontationer på ett bra sätt.
  • Försämrad ekonomi, din anhörig har inte längre råd utan vill gärna låna pengar till aktiviteter, räkningar och liknande.
  • Sömnsvårigheter, din anhörig får svårare att somna om kvällarna och ligger ofta vaken om nätterna.
  • Mindre närvarande, din anhörig är mer disträ och mindre närvarande i samtal och andra sociala aktiviteter.
  • Bortförklaringar, din anhörig har alltid en bortförklaring när hen ställs till svars för något.
  • Lögner, din anhörig ljuger eller undanhåller information både om ekonomi och i andra sammanhang.

Du kan läsa mer på spelberoende.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontaktuppgifter

Mottagnings- och utredningsavdelningen, telefon 0525-180 00.

Resurs- och behandlingsteamet/Möteshuset, telefon 0525-183 84. Besöksadress: Affärsvägen 4, Tanumshede.

Kontakt

Kundcenter

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede

Mottagnings- och
utredningsavdelningen

0525-180 00

Besöks/postadress

Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede