Vanliga frågor om vattenmätare

1. Om din förbrukning plötsligt är mycket högre/lägre än tidigare

Det kan bero på ändrade vanor som till exempel att toaletten bytts ut till en snålspolande toalett, att duschmunstycke är utbytt eller att antalet personer som bor i fastigheten har ändrats. Det kan också bero på att det finns ett läckage på vattenledningen någonstans i fastigheten eller att en toalett läcker. Ett tips hur du kan kontrollerar att toaletten inte läcker är att lägga toalettpapper inne mot porslinet och se om det blir blött utan att du spolar.

2. Får jag själv betala för vattenmätaren?

Nej, inte själva vattenmätaren den tillhandahålls och ägs av kommunen. Däremot betalar du en årlig kostnad för mätaren. Den kostnaden är beräknad för att bland annat täcka de omkostnader vi har för att kunna ha en ackrediterad mätarverkstad som kan kontrollera att mätaren registrerar rätt, att vi åker ut till dig vart tionde år för att byta mätaren.

3. Hur gör jag när jag vill ha en vattenmätare uppsatt?

Du kan kontakta Va-avdelningen så kan ni komma överens om en tid som passar för installationen. Du måste först ha betalat anslutningsavgiften.

4. Vem avgör vilken storlek jag ska ha på mätaren?

Vi kan hjälpa till med rekommendationer och uträkning av vilket flöde som behövs till fastigheten. Till en vanlig villa används en mätare med storleken Qn 2,5.

5. Vad betyder Qn 2,5?

Att mätaren släpper igenom 2,5 kubikmeter vatten per timme.

6. Hur länge kan en mätare sitta uppe innan den måste bytas ut?

En Qn 2,5 vattenmätare, som är den vanligaste mätaren hos villakunder, kan sitta uppe i 10 år.

7. Hur går jag tillväga om jag misstänker att min mätare inte fungerar som den ska?

Du kontaktar Va-avdelningen. Vill du att vi ska kontrollera mätaren och det visar sig att det inte var något fel på mätaren, får du som fastighetsägare betala undersökningskostnaden.

8. Hur vanligt är det att mätare inte fungerar?

Det är väldigt ovanligt. Ackrediterade vattenmätarverkstad testar mätare som byts ut. Om det skulle visa sig att din mätare skulle ha registrerat för hög mängd vatten kommer du att kompenseras genom återbetalning.

9. Är det fel på min mätare om den är vattenfylld även i displayfönstret?

Nej, de nya mätarna är vattenfyllda. Ibland kan det ligga kvar en luftbubbla under glaset, men den försvinner efter ett tag.

Kontakt

Kundcenter

Välkommen till dina
kommunvägledare

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 31 Tanumshede

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede

Vatten och avlopp

Under arbetstid
Kundcenter 0525-180 00

Efter arbetstid
Jourtelefon 0525-183 55 (via SOS)

Besöks/postadress
Storemyrsvägen 2,  
Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
457 81 Tanumshede