- Startsida
- Omsorg & stöd
- Framtidens socialtjänst
Framtidens socialtjänst
Den 1 juli 2025 fick Sverige en ny socialtjänstlag som innebär att socialtjänsten ska bli mer tillgänglig och arbeta mer förebyggande. Det ska bli lättare att ta kontakt och få stöd av socialtjänsten. Du kan läsa mer om socialtjänstens omställning på Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Arbetet med att ställa om till den nya lagen har till en början till stor del handlat om administrativa förändringar. Bland annat har verksamhetssystemet anpassats efter de nya paragraferna och styrdokument har reviderats.
Resultatet av medborgarenkäten
I en medborgarenkät har invånare i Tanums kommun delat med sig av sina tankar kring hur socialtjänsten kan bli mer tillgänglig, ge stöd och samverka med andra aktörer. Enkäten genomfördes som en del i arbetet med att anpassa verksamheten till den nya socialtjänstlagen. Resultatet visar tydligt att medborgarna efterfrågar:
- Enklare kontaktvägar, särskilt via SMS.
- Respektfullt och lyhört bemötande, med fokus på individens behov.
- Tidiga insatser, främst genom samarbete med skolor.
- Ökad synlighet och samverkan i samhället och med andra aktörer.
- Tillgänglig information, via sociala medier, kommunens webbplats och fysiska möten.
Socialtjänsten kommer att arbeta vidare med resultatet från medborgarenkäten och ta fram konkreta förslag på aktiviteter som svarar mot de behov och önskemål som framkommit. Dessa aktiviteter kommer att presenteras, med målet att stärka tillgängligheten, förbättra bemötandet och utveckla samverkan med andra aktörer i samhället.
Kontakt
Kundcenter
Välkommen till dina
kommunvägledare
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Besöksadress
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede
