- Startsida
- Omsorg & stöd
- Äldre
- Hemtjänst
- Digitala inköp
Digitala inköp inom hemtjänsten

Tanums kommun kommer att införa ett nytt arbetssätt för inköp inom hemtjänsten. I stället för att hemtjänstpersonalen åker och handlar i butik, kommer inköpen att ske digitalt – det vill säga via internet. Du som har beviljad hjälp med inköp kommer fortsatt få stöd, men på ett nytt sätt.
Varför digitala inköp?
Att handla digitalt ger flera fördelar för dig som omsorgstagare. Det nya arbetssättet är utformat för att stärka din självständighet och trygghet i vardagen.
Med digitala inköp:
- Får du större inflytande över vad som handlas, och möjlighet att själv vara med och välja varor eller ersättningsalternativ.
- Blir det säkrare för dig, eftersom du själv hanterar betalningen med kort eller Bank-ID.
- Frigörs tid för hemtjänstens medarbetare att vara mer närvarande och ge stöd hemma hos dig.
Vanliga frågor och svar om digitala inköp
Varför ska inköpen börja göras digitalt?
Tidigare har hemtjänsten handlat åt omsorgstagare, nu handlar de tillsammans. Omsorgstagaren blir på det här sättet mer delaktig i inköpsprocessen och kan till exempel använda extrapriser och välja exakta varor. Det är viktigt att vi bidrar till att hjälpa fler att vara så självständiga som möjligt. Det är också ett tryggt sätt att handla.
När införs digitala inköp inom hemtjänsten?
Digitala inköp införs nu successivt inom hemtjänsten och varje omsorgstagare som det berör får information av sin hemtjänstpersonal under hösten 2025.
Gäller det här för alla med insatsbeslut om hjälp med inköp?
I normalfallet kommer inköp skötas digitalt över nätet.
Om personen inte klarar att själv göra inköpen digitalt. Hur går det till då?
Hemtjänstpersonalen är behjälpliga att genomföra den digitala beställningen, stödjer och guidar.
Jag har ingen utrustning för att beställa via nätet. Hur gör jag då?
Hemtjänstpersonalen kan ta med sig den utrustning som behövs.
Kan jag välja vilken butik jag vill handla av?
Du väljer själv vilken butik du vill handla från men den behöver erbjuda försäljning via nätet och hemkörning av varor till din adress. Hemtjänsten kan hjälpa dig att välja en butik som passar just dina behov.
Kan jag be en anhörig hjälpa mig att handla digitalt?
Ja, men om du har behov av hjälp vid uppackning av hemtjänsten, behöver du boka en leveranstid i samråd med hemtjänsten.
Personen klarar att genomföra inköpen digitalt men klarar inte att ta emot och packa upp varorna.
Hjälp med uppackning av varorna kan fås av hemtjänsten. Hemtjänsten behöver då veta vilken leveranstid som är bokad för att kunna möta upp och vara behjälpliga.
Kontakt tas med biståndshandläggare för att ansöka om hjälp med uppackning av varor.
Hur ofta kan jag få hjälp att beställa och packa upp (eller bara beställa)?
Du får hjälp så som det står i insatsbeslutet, det är det som står där som gäller för dig.
Jag vill fortsätta att gå till butiken med hemtjänstpersonalen. Får jag det?
Nej. Har du haft insatsen promenad i samband med ditt inköp så har du enbart promenad som insats fortsättningsvis.
Nej du blir inte utan mat. Hemtjänsten hjälper till vid oförutsedda händelser.
Jag är arg på att det här beslutet har fattats. Vart vänder jag mig?
Man kan vända sig till chefen för din hemtjänst för att få svar på eventuella frågor.
Min anhörig har demens och kan inte handla digitalt, måste hen det ändå?
Medarbetare från hemtjänsten hjälper till med inköpen och det digitala tillvägagångsättet gör det lättare för personer med demens att vara delaktiga. Din anhörig får vara så delaktig som hen kan.
Jag har inget Bank-ID, kan jag ändå handla digitalt?
Det finns butiker som inte kräver bank-id, om du inte vill/kan ha Bank-ID kan vi titta på andra alternativ som inte kräver Bank-ID.
Vad behövs för att beställa mat över nätet?
Generellt behövs det ett telefonnummer, en e-postadress och ett Bank-ID.
Beroende på vilken butik personen väljer kan ett kundkonto med kod gällande för dagligvaruhandlaren ersätta Bank-ID.
Nej. Hemtjänstpersonalen kan hjälpa till med beställning över hemtjänstens egen utrustning. Hemtjänstens utrustning har SIM-kort och uppkoppling på nätet.
Ja i många butiker.
Om det saknas en e-postadress kan hemtjänsten vara behjälplig och samråda med närstående för att hitta en lösning.
Vad kostar det att få maten hemkörd?
Det beror på, butiker har olika priser och avgifter.
Hur betalar jag maten som jag handlar digitalt?
Det finns olika sätt att betala varorna på när du handlar digitalt. Det kan variera mellan olika butiker. Du kan till exempel betala med bankkort eller få en faktura.
Kommer mina matinköp bli dyrare när jag handlar digitalt?
Kostnad för daglivaruinköp är beroende på vilken matvaruleverantör som personen handlar från.
Många matvaruleverantörer har extrapriser på olika typer av varor. Möjlighet finns att välja billigare alternativ.
Personen står själv för butikens eventuella avgifter för till exempel fakturering och att de kör hem varorna till brukaren. I flertalet fall blir inköpen billigare genom dagligvaruleverantör än att hemtjänsten handlar dagligvaror i närbelägen butik.
Den tid som hemtjänstpersonalen hjälper till med digitalt inköp och att packa upp varor kommer inte förändra avgiften för hemtjänst.
Vad behöver jag ha för att betala för varorna?
Det är olika för olika butiker men det är vanligt att du behöver en e-postadress och ett Bank-ID eller en kod från butiken för att handla digitalt. Behöver du hjälp att skaffa det så kan hemtjänstpersonalen hjälpa dig.
Hur levereras mina varor som jag har beställt?
Om du beställt från en butik som erbjuder hemleverans levereras varorna hem till dig. Om behovet finns av stöd vid leverans kommer hemtjänstens hjälpa dig med det.
Kan jag ta del av extrapriser och erbjudanden?
Ja, hemtjänsten sitter ner tillsammans med dig och beställer dina varor. När ni gör beställningen kan du se och välja varor och varumärken, se erbjudanden och se den totala kostnaden på varorna innan betalning.
Ja, förutsatt att du är kundmedlem i den butik som du gör beställningen hos så du kan ta del av extrapriser och erbjudanden som du väljer i samband med att du och hemtjänstpersonalen gör beställningen.
Kontakt
Kundcenter
Välkommen till dina
kommunvägledare
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Besöksadress
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede
