Digitala inköp inom hemtjänsten

Tanums kommun kommer att införa ett nytt arbetssätt för inköp inom hemtjänsten. I stället för att hemtjänstpersonalen åker och handlar i butik, kommer inköpen att ske digitalt – det vill säga via internet. Du som har beviljad hjälp med inköp kommer fortsatt få stöd, men på ett nytt sätt.

Varför digitala inköp?

Att handla digitalt ger flera fördelar för dig som omsorgstagare. Det nya arbetssättet är utformat för att stärka din självständighet och trygghet i vardagen.

Med digitala inköp:

  • Får du större inflytande över vad som handlas, och möjlighet att själv vara med och välja varor eller ersättningsalternativ.
  • Blir det säkrare för dig, eftersom du själv hanterar betalningen med kort eller Bank-ID.
  • Frigörs tid för hemtjänstens medarbetare att vara mer närvarande och ge stöd hemma hos dig.

Vanliga frågor och svar om digitala inköp

Tidigare har hemtjänsten handlat åt omsorgstagare, nu handlar de tillsammans. Omsorgstagaren blir på det här sättet mer delaktig i inköpsprocessen och kan till exempel använda extrapriser och välja exakta varor. Det är viktigt att vi bidrar till att hjälpa fler att vara så självständiga som möjligt. Det är också ett tryggt sätt att handla.

Digitala inköp införs nu successivt inom hemtjänsten och varje omsorgstagare som det berör får information av sin hemtjänstpersonal under hösten 2025. 

I normalfallet kommer inköp skötas digitalt över nätet.

Hemtjänstpersonalen är behjälpliga att genomföra den digitala beställningen, stödjer och guidar.

Hemtjänstpersonalen kan ta med sig den utrustning som behövs.

Du väljer själv vilken butik du vill handla från men den behöver erbjuda försäljning via nätet och hemkörning av varor till din adress. Hemtjänsten kan hjälpa dig att välja en butik som passar just dina behov.

Ja, men om du har behov av hjälp vid uppackning av hemtjänsten, behöver du boka en leveranstid i samråd med hemtjänsten.

Hjälp med uppackning av varorna kan fås av hemtjänsten. Hemtjänsten behöver då veta vilken leveranstid som är bokad för att kunna möta upp och vara behjälpliga.

Du får hjälp så som det står i insatsbeslutet, det är det som står där som gäller för dig.

Nej. Har du haft insatsen promenad i samband med ditt inköp så har du enbart promenad som insats fortsättningsvis.

Man kan vända sig till chefen för din hemtjänst för att få svar på eventuella frågor.

Medarbetare från hemtjänsten hjälper till med inköpen och det digitala tillvägagångsättet gör det lättare för personer med demens att vara delaktiga. Din anhörig får vara så delaktig som hen kan.

Det finns butiker som inte kräver bank-id, om du inte vill/kan ha Bank-ID kan vi titta på andra alternativ som inte kräver Bank-ID.

Generellt behövs det ett telefonnummer, en e-postadress och ett Bank-ID.
Beroende på vilken butik personen väljer kan ett kundkonto med kod gällande för dagligvaruhandlaren ersätta Bank-ID.

Nej. Hemtjänstpersonalen kan hjälpa till med beställning över hemtjänstens egen utrustning. Hemtjänstens utrustning har SIM-kort och uppkoppling på nätet.

Ja i många butiker.
Om det saknas en e-postadress kan hemtjänsten vara behjälplig och samråda med närstående för att hitta en lösning.

Det beror på, butiker har olika priser och avgifter.

Det finns olika sätt att betala varorna på när du handlar digitalt. Det kan variera mellan olika butiker. Du kan till exempel betala med bankkort eller få en faktura.

Kostnad för daglivaruinköp är beroende på vilken matvaruleverantör som personen handlar från.

Många matvaruleverantörer har extrapriser på olika typer av varor. Möjlighet finns att välja billigare alternativ.

Personen står själv för butikens eventuella avgifter för till exempel fakturering och att de kör hem varorna till brukaren. I flertalet fall blir inköpen billigare genom dagligvaruleverantör än att hemtjänsten handlar dagligvaror i närbelägen butik.

Den tid som hemtjänstpersonalen hjälper till med digitalt inköp och att packa upp varor kommer inte förändra avgiften för hemtjänst.

Det är olika för olika butiker men det är vanligt att du behöver en e-postadress och ett Bank-ID eller en kod från butiken för att handla digitalt. Behöver du hjälp att skaffa det så kan hemtjänstpersonalen hjälpa dig.

Om du beställt från en butik som erbjuder hemleverans levereras varorna hem till dig. Om behovet finns av stöd vid leverans kommer hemtjänstens hjälpa dig med det.

Ja, hemtjänsten sitter ner tillsammans med dig och beställer dina varor. När ni gör beställningen kan du se och välja varor och varumärken, se erbjudanden och se den totala kostnaden på varorna innan betalning.

Ja, förutsatt att du är kundmedlem i den butik som du gör beställningen hos så du kan ta del av extrapriser och erbjudanden som du väljer i samband med att du och hemtjänstpersonalen gör beställningen.

Kontakt

Kundcenter

Välkommen till dina
kommunvägledare

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede