Steg för livet

Exempelbild

Idag, 10 september, är det internationella suicidpreventiva dagen. Var sjätte timme tar en människa sitt liv. Du kan göra skillnad.

1. Ta kontakt

Märker du att någon nära dig mår dåligt och kanske har förändrats på ett sätt som gör dig orolig? Prata med personen. Du kan säga: ”Jag ser att du inte mår bra, vill du berätta för mig hur du har det?” Ibland kan det räcka med ett samtal för att en person ska skjuta upp planerna på att ta sitt liv och till slut avstå från självmord.

2. Visa att du bryr dig och vill lyssna

Fråga om det har hänt något särskilt. Håll ögonkontakt under samtalet, försök att vara öppen och fördomsfri. Var inte rädd för att det ska bli tyst. Under tystnaden bearbetas tankar och känslor. Ibland behöver du ställa tydliga frågor för att samtalet ska komma igång. ”Vad gjorde du igår? Hur har du det i skolan/på arbetet?” Kommer det fram saker som personen upplever som positiva i sitt liv, lyft fram och förstärk dem.

3. Fråga om självmord

När du ställer frågan visar du att det är okej att prata om självmordstankar. Du behöver inte vara orolig för att frågan ökar risken för självmord. Det är en myt. Du kan fråga: ”Är det så jobbigt att du ibland tänker på att avsluta ditt liv?” Om det är så: ”Har du tänkt ut hur du skulle gå tillväga?” Långt gångna planer kan tyda på att situationen är mer allvarlig. Har personen varit i en liknande situation, hur hanterade hen det då? Ta allt prat om självmord på allvar och lova aldrig att du håller någons självmordstankar hemliga.

4. Sök hjälp – inge hopp

Betona att det finns hjälp att få och diskutera hur du kan vara ett stöd. Erbjud dig att följa med och söka hjälp. Försök se till att personen känner sig lugn, stanna kvar och kontakta gärna någon som hen känner sig trygg med. Lämna aldrig någon självmordsnära ensam.

Är du orolig för någon i din omgivning eller behöver du själv hjälp? I ett akut läge ring 112 eller vänd dig till närmaste psykiatriska akutmottagning.

Hjälp och stödsajter:

Självmordslinjen, Mind – finns för att lyssna på dig och prata med dig där du befinner dig i livet. Ring 90 101 (alla dagar, dygnet runt). Chatt (alla dagar, dygnet runt). www.mind.se Länk till annan webbplats.

Äldrelinjen, Mind – finns för dig som är över 65 år och längtar efter att prata med någon. Ring 020-22 22 33 (öppet vardagar 8-19, helger 10-16).

Föräldralinjen, Mind – finns för dig som vill reflektera över din roll som förälder, är orolig för ditt barn eller ett barn i din närhet. Ring 020-85 20 00 (vardagar 10-15, samt torsdagar 19-21).

Bris – nationell dit alla barn och unga upp till 18 år kan vända sig för stöd. Du behöver inte säga vem du är, det är gratis och syns inte på telefonräkningen. Ring 116 111 (öppet dygnet runt alla dagar), Chatt för barn/ungdom: https://www.bris.se/for-barn-och-unga/logga-in/?ReturnUrl=%2ffor-barn-och-unga%2fchatten%2f Länk till annan webbplats. (öppet dygnet runt alla dagar).